Søg i denne blog

mandag den 31. maj 2010

Offer eller overlever

Mange søger terapi i håbet om at kunne blive anderledes som mennesker, og fordi de føler sig som ofre for de omstændigheder, de har været udsat for gennem livet.

En af de ting, jeg gerne vil give folk med er, at de ikke er ofre, men at de er overlevere. Alle, der søger terapi, gør det, fordi de har overlevet det, de har været udsat for. Vi har alle udviklet vores måder at overleve på, men for nogen er prisen noget man må betale hele livet. Ofte er det de sider, der har gjort det muligt for os at overleve, som senere får os til at gå i terapi, når vi oplever at de hæmmer os i nære relationer.

Som led i terapien er det vigtigt at erkende og annerkende den positive funktion disse sider har haft. Dvs. at kunne tage dem ind, og sige "hold da op, hvor har jeg været en kreativ dreng/pige", og "hvor har det dog været godt for mig at jeg har kunne....". Dette hjælper dig med til at føle dig som den overlever du er, og det er med afsæt i denne overlevelse, man kan begynde at kigge på, om du nu som voksen, kan lære nye måder at agere på, så du ikke længere skal overleve, og i stedet kan begynde at leve!

Et godt sted at starte for dig selv, kan være at kigge på en af de sider ved dig selv, som du gerne ville lave om. Og spørg så dig selv: "Hvordan har det været nyttigt for mig at kunne dette?" "Hvad ville der være sket hvis jeg ikke havde kunne dette?". Og giv så dig selv et lille skulderklap for, at du som barn har været så kreativ, at du har kunne finde denne måde at overleve på.

Skulle du have spørgsmål eller kommentarer til dette indlæg kan du finde min e-mail adresse på www.steenrassing.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar